Zaburzenia pamięci

Jakie są pierwsze sygnały ostrzegawcze otępienia?

Międzynarodowe Towarzystwo Alzheimerowskie opracowało test 10-ciu pytań. Postaraj się odpowiedzieć na nie: tak lub nie. Przy odpowiedzi twierdzącej na jedno lub kilka pytań, warto zasięgnąć porady neurologa. Jeśli obserwujesz podobne problemy u bliskiej osoby porozmawiaj z nią na ten temat i zaproponuj konsultację. Wczesne rozpoczęcie leczenia rokuje dobrymi efektami leczenia.

Test 10-ciu pytań:

1 Czy masz zaburzenia pamięci, które przeszkadzają ci w codziennym życiu
Zapominasz o ważnych datach, często pytasz o tę samą informację, musisz korzystać z notatek, aby nie zapomnieć o ważnych rzeczach? Twoi bliscy zauważają ten problem?
Masz trudności z planowaniem i rozwiązywaniem problemów
Problemy z liczeniem, podsumowywaniem wydatków i liczb, płaceniem rachunków, zauważasz pogorszenie jakości wykonywania dotychczasowej pracy?
Masz problem z wykonywaniem swoich zwykłych zadań w domu i poza nim
Kłopoty z jazdą samochodem, gubienie się w znanym otoczeniu, problemy przy gotowaniu znajomych potraw np. zapominanie
o ważnych składnikach, brak przypraw, potrawy przestają się „udawać”, zapominasz jak używa się pralki, mikrofalówki, pilota do telewizora?
Czy masz problem z przypomnieniem sobie miejsca i czasu
Zdarzyło Ci się zagubić w swojej miejscowości, zapominasz jaki jest dzień, pora roku, miesiąc?
Czy masz problem z czytaniem?
Czy masz problem z mową, szukasz słów, zapominasz nazwy?
Czy kładziesz swoje rzeczy w nietypowych miejscach, a potem ich szukasz?
Czy masz problemy z podejmowaniem właściwych decyzji?
Podejmujesz pod wpływem chwili decyzje niekorzystne dla siebie – na przykład niepotrzebne, kosztowne zakupy pod wpływem reklamy lub telemarketera?
Czy wycofałeś się z pracy lub z życia towarzyskiego?
Czy zauważasz, że zmienił się twój nastrój, a osoby bliskie mówią, że się zmieniłeś
Odczuwasz lęk, smutek, przygnębienie, depresję, wystąpiła zmiana charakteru – pojawiła się podejrzliwość, nerwowość?

Dla usprawnienia pamięci warto:

  • Jeść produkty bogate w cynk, bor, witaminy C i E oraz beta-karoten. Najwięcej cynku mają ryby, fasola, ziarna zbóż, bor można znaleźć w orzechach, winogronach i brzoskwiniach.
  • Przejść na dietę lekkostrawną. Zamiast tłustych potraw wybierajmy warzywa i ograniczmy węglowodany. Ciężkie posiłki zalegają w przewodzie pokarmowym powodując uczucie zmęczenia i mniejszą sprawność umysłową.
  • Unikać alkoholu. Pity w nadmiarze niszczy pamięć.
  • Dbać o higieniczny tryb życia. Należy się wysypiać, dużo spacerować, ćwiczyć. Ruch poprawia krążenie krwi, a ta dotlenia mózg, który lepiej i wydajniej pracuje. Wystarczy zaledwie 20 minut niezbyt skomplikowanego wysiłku fizycznego, aby nie tylko zapobiec pogorszeniu się pamięci, ale także ją poprawić.
  • Zwolnić tempo i unikać napięć. Zbyt duży pośpiech i nadmiar obowiązków są równie niekorzystne, jak bezczynność i nuda.
  • Ćwiczyć pamięć. Należy dużo czytać, rozwiązywać krzyżówki, uczyć się bez względu na wiek, np. języków obcych.
  • Nadciśnienie, cukrzyca, alergie mogą pogarszać stan psychiczny, powodować zaburzenia w krążeniu mózgowym

Na podstawie artykułu „Przepracowany mózg nie funkcjonuje prawidłowo” Agnieszka Usiarczyk, Rzeczpospolita, 27-11-2008.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*