Leczenie niefarmakologiczne

Rehabilitacja – ogólne usprawnienie, lepsze rezultaty leczenia w przyszłości.

Oprócz porady neurologa i ustalenia leczenia farmakologicznego, ważne znaczenie w zmniejszaniu dolegliwości i zapobieganiu niepełnosprawności ma rehabilitacja. Bardzo istotne jest utrzymywanie aktywności ruchowej, wykonywanie ćwiczeń ukierunkowanych na poprawę konkretnych problemów.
Fizjoterapeuta proponuje ćwiczenia zmniejszające sztywność mięśni i spowolnienie (ćwiczenia rozciągające, zwiększające zakres ruchu, doskonalące wykonywanie ruchów dowolnych) oraz poprawiające chód (wydłużanie kroku, metody zmiany kierunku, poszerzenie podstawy chodu).

W bardziej zaawansowanej chorobie proponuje się ćwiczenia zapobiegające nieprawidłowej postawie ciała, poprawiające stabilność postawy, równowagę i chód oraz reedukację czynności sprawiających kłopot (nauka wstawania z krzesła, chodzenia po schodach).

Porady neurologopedy – problemy z mową i połykaniem

Wiele osób cierpi na zaburzenia mowy. Logopeda może zaproponować ćwiczenia mimiczne mięśni ust i twarzy, ćwiczenia artykulacyjne i głosowe poprawiające mowę. Cicha mowa i zaburzenia artykulacji mogą być jednym z pierwszych objawów choroby Parkinsona i nasilają się w czasie jej trwania. Terapię mowy dobrze rozpocząć pod opieką logopedy i kontynuować ćwiczenia w domu pamiętając, że wczesne rozpoczęcie terapii jest szczególnie efektywne. W zestawie powinny znaleźć się ćwiczenia:

  • poprawy artykulacji,
  • modulacji głosu,
  • zwiększenia siły głosu,
  • zmniejszające sztywność mięśni ust i twarzy,
  • fonacji,
  • oddychania.

Jeśli występują problemy z połykaniem i/lub krztuszenie się – zaburzenia te można poprawić za pomocą wyuczenia metod usprawniających akt połykania.

Porady psychologa

Częstym problemem chorych jet także depresja. Niektóre osoby zauważają pogorszenie pamięci i funkcjonowania intelektualnego. Osoby takie powinny pozostawać pod opieką nie tylko neurologa, ale także psychologa. Przydatne bywa wyuczenie technik relaksacyjnych zmniejszających drżenie i uczucie wewnętrznego napięcia i lęk. Terapią taką zajmuje się psycholog/psychoterapeuta.

check_circle

PAMIĘTAJ! Bądź aktywny!

  • Spaceruj – przejdź codziennie przynajmniej 100m, sprzątaj, rób zakupy – to również forma ćwiczeń. Najlepszy efekt – regularne ćwiczenia od początku choroby.
  • Powtarzaj indywidualnie dobrane schematy ćwiczeń przynajmniej 3x w tygodniu przez 40 min.
  • Ćwicz pamięć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*